På rejse med en kroniker

• 2 år siden
  • 9Minutter
  • 1798Ord

Jeg er lige kommet hjem fra den mest fantastiske rejse – ferien du ikke vil hjem fra!
Og det bedste er at jeg er kommet hjem smertefrit og udhvilet.

Da rejsen blev valgt

Vi satte os ned og snakkede om, hvad vi hver især ønskede at få ud af en rejse.
Alle ønsker og behov blev snakket om og forsøgt tilgodeset.

Mine primære kroniker behov var varme, mulighed for pauser og gode toiletforhold.
De matcher bare ikke altid Bettinas behov for oplevelser og eventyr.

Men det lykkedes os at finde en super rejse til Grækenland i en hotellejlighed på et mindre hotel meget tæt på centrum af byen. På den måde var der masser af oplevelser i nærheden og mulighed for hvil og pauser i ro. Familien fik alle deres ønsker opfyldt, så alle var glade.

Afgangen var fra København, så rejseselskabet havde bestilt en kørestol til mig, så jeg kunne sidde ned i security-køen, hvis den viste sig at være meget lang.
Det var en meget grænseoverskridende tanke for mig, men samtidig beroligende at vide.

Når planer ændres

Rejsen blev aflyst 9 timer før afgang pga. strejken, vi håbede til det sidste, at den ikke ville bryde ud, men den gjorde den. Og jagten på et alternativ begyndte.

Den stress og bekymring som aflysningen forårsagede kunne mærkes med det samme.

Min krop reagerer instinktivt ved at spænde i underlivet og give små kramper, stoppe fordøjelsen og skabe forstoppelse, spændinger i lænden, og spændinger i nakken der udløser en kraftig hovedpine.

Min smertefysioterapeut forklarede engang, at stress er noget af det værste for en kroniker (det er selvfølgelig ikke godt for nogen), fordi vi i forvejen lever i en stresstilstand.
Kroppen og hjernen er allerede på overarbejde, så den yderligere belastning skaber et mindre kaos.

Men allerede 10 timer senere havde vi fundet en alternativ rejse og anmodet om ændring. Da betalingen nogle dage senere var blevet overført, kunne vi se frem til en ny rejse.
Ikke helt den ønskede og planlagte, men der var atter udsigt til at få alles ønsker opfyldt.

Det tog mig tre dage at komme mig helt ovenpå situationen. Få timers overanstrengelse koster ofte et par dage. Og jo længere tid jeg er presset, jo længere tid tager det at komme ovenpå.

Rejsedagen

Vi havde været så ekstrem heldige at finde en all-inclusive rejse til et femstjernet hotel i Tyrkiet. Det var ikke vores førstevalg, men det blev til en fantastisk uge med afslapning.

Selve rejsedagen er en hård belastning for mig, derfor sørger vi for at sikre os god tid og ro.
Så vi ankom i god tid til at finde parkering og få tjekket ind. Vi havde pakket vores ting på en måde der sikrede, at de andre kunne have både deres egne ting og mine, i tilfælde af at jeg havde en dårlig dag.
Men det var en god dag, og jeg kunne slappe af, da vi var kommet igennem security.
Grundet ændringen i rejsen fløj vi fra Billund, så der var minimale ventetider.

Da vi var kommet igennem security gik luften af ballonen, og jeg kunne mærke den tidlige morgenvækning og den lange køretur tidlig på dagen. Så familien lod mig “gå ind i mig selv” og bare liste rundt i tax-free. Den megen aktivitet omkring mig kan skabe en stresset tilstand, men ved at finde en ro inde i mig selv kan jeg blokere for det og lukke af.

Men det betyder desværre, at jeg også lukker af for min familie. Og det kræver noget af både en selv men i stor grad også af familien.
Det er meget svært hvis man har mindre børn, og hvis man er alene med børn. Men da mine rejse-kumpaner alle er over 17 år, var det ikke noget problem.

Rejsedagen kostede på kontoen, men der var udsigt til afslapning og ro.

Da vi ankom på hotellet efter 11 timers rejsetid, havde jeg ikke mere energi. Så vi tjekkede omgivelserne ud, og jeg smuttede tidligt i seng, så jeg var frisk til næste dag.

Og da vi skulle hjem igen gjaldt de samme betingelser, fordelen var blot at jeg var smertefri og udhvilet inden afgang.

Varme og afslapning

Efter tre dage overvejede jeg at flytte til Tyrkiet!
Varmen havde en fantastisk effekt på mit helbred.

Solen fungerede som en dejlig stor varmepude, så længe jeg var gavmild med solfaktor og løsthængende tøj.

I skyggen fandt jeg hvile og pauser. I skyggen ved stranden kunne jeg snuppe en middagslur, mens familien drønede rundt. Eller tage hvil mellem svømmeturene.

Svømmeturene i det varme vand føltes som ren terapi. De høje temperaturer havde opvarmet både hav og pool i en grad, der tillod mig at tage lange svømmeture.

Og bevægelserne i vand er bare SÅ gode for min krop, jeg elsker det!
– Jeg er altså nødt til at tage mig tid til dem, når hverdagen vender tilbage – Så det må være et nyt mål!

Vores hotel havde et privat område på stranden. Her var der drikkevarer og toiletter til rådighed. Så jeg skulle bare nyde og slappe af uden at bekymre mig om, hvor jeg kunne komme på toilettet, og om der var mulighed for at bruge kateter, hvis det blev nødvendigt.

Der kørte en shuttlebus mellem strand og hotel, taxaerne var billige, og der lå basarer overalt i området omkring vores hotel. Så det var nemt at komme ud på oplevelser.

Alt dette betød, at jeg kunne dele alle oplevelser med min familie uden at det havde store bekostninger for mig og mit helbred. Alle vores aktiviteter blev arrangeret, så der var plads til pauser og hvil.

Action og en på opleveren

Jeg er helt pjattet med lidt action og er sulten på oplevelser, og det harmonerer ikke altid med at have kroniske smerter.

Men vi bookede en tur i en sofabåd, og så fik vi fart over feltet.
Der var høje skumsprøjt, vind i håret og latter der kunne høres over hele stranden.

Men vi tog også en længere tur en af dagene, da vi havde nære venner, der ferierede blot 70 km væk. Det krævede en større oppakning af hjælpemidler og diverse medicin.

Derudover krævede det mentalt en overvindelse ikke at vide, om der var udsigt til at dække mine kroniker-behov.

Men takket være en del pauser og afslapning forud, så gik det hele næsten smertefrit og uden begrænsninger. Jeg kunne nyde en fantastisk dag med min familie og gode venner, hvor vi var på gåture, en kabelbane, besøgte en borg på toppen af et bjerg og nød en god middag i rolige omgivelser.

Dagen efter var blevet reserveret til afslapning og hvile, og det eneste jeg kunne mærke efter gårsdagens aktiviteter var stor udmattelse. Men det betyder ikke noget, når der var mulighed for at sove i skyggen kun afbrudt af lune svømmeture og sjove vandkampe.

Plads til forkælelse

All-inclusive er lækkert for en kroniker der nyder at slippe for madlavning og rengøring.
Men det betyder meget ofte en stressende spisetid med mange mennesker og høje lyde.

Vi var dog så heldige, at da både jeg og mine rejse-kumpaner kunne vente med at spise i den sene servering, kunne vi ofte sidde i lidt mere rolige omgivelser.

Igen kunne jeg blokere for støjen, men det ville også betyde, at jeg ville have svært ved at kommunikere samtidig med familien. I stedet fandt vi tidspunkter med færrest mennesker og god plads.

Og så fik jeg den skønneste gave!

Når vi rejser til Tyrkiet, nyder vi ofte en omgang hamam den første dag. Det gjorde vi også denne gang, men vi tilkøbte yderligere tre gange daglig massage til mig.

Det betød at jeg startede fire dage i alt med at få den skønneste afslappende massage, hvor mine spændte muskler fik kærlig behandling. Jeg valgte at få en lymfe-massage, og det var effektivt.

Min medicin giver mig ofte væskeophobning i kroppen, og her har varmen samme effekt på mig. Men min massør var uddannet fysioterapeut og han vidste præcis, hvad han lavede.

På rejsens femte dage var min krop i topform! Jeg var smertefri, havde ikke behov for lange lure, humøret var højt og min fordøjelse var bedre i form end den havde været længe. Jeg følte mig udrenset og i balance.

Jeg vil afsted igen!

Hvis jeg fik muligheden, så tog jeg afsted igen i morgen.
Men det er pga. varmen og roens gode effekt på mig.

Vi havde sparet sammen til denne rejse, og vi havde været utrolig heldige at finde det til en billig god pris. Som fleksjobber er det ikke mange rejser, der er plads til i budgettet.

Derfor er det også noget, som jeg værdsætter utrolig højt, når muligheden byder sig.
Og vi sikrer os, at alle får det maksimale ud af rejsen.
Hvis en af os konstant skal gå på kompromis og anstrenge sig for at deltage, så er det ikke rejsen værd.

Vi har holdt utallige ferier i Danmark, som har været de mest fantastiske oplevelser.
Men denne gang trak varmen os udenfor landets grænser.
Og denne rejse var den første efter min pludselige forværring, så der var mange nye hensyn at tage.
Men det hele gik fuldstændig fantastisk!

Lige nu spekulerer jeg på, hvad der var min største kroniker succes….

Var det dengang jeg hoppede i sofabåden med familien og drønede ud over bølgerne i fuld fart?

Måske da jeg kunne vandre rundt i Alanya i næsten 40 graders varme?

Eller var det den første gang jeg lagde kateter på et offentligt toilet med utålmodigt ventende udenfor døren?

Nu vil jeg nyde lidt rolige dage i trygge hjemlige omgivelser, inden hverdagen vender tilbage.
Jeg er tanket op på energi, kroppen er i balance og tankerne er i ro.

Smerterne rør lidt på sig grundet rejsedagen hjem, men jeg nyder at være hjemme igen, og jeg nyder sommeren.

Jeg håber, at du nyder sommeren lige så meget som jeg

Tak for at dele
error
fb-share-icon

Comments (2)

1. Malene Secher

Svar

Hvor er det fedt at læse, at I har haft den bedste tur og at ferie, varme, massage, en god og forstående familie og ikke mindst dine fantastiske forberedelser har gjort dig godt ❤️😎🌞🌞🌞. Fedt at I både har slappet af og oplevet – der har været plads til alle 👍🏻
    P.s. hvis du flytter til Tyrkiet, så kommer jeg og besøger dig 😘😎

• Svar

Det var så skøn en rejse for alle, vi glæder os allerede til næste gang. Hvis jeg flytter til varmen, er der en åben invitation 😀 <3