Kan man sove for meget?

  • 6Minutter

Svaret er nej, man kan ikke sove for meget.
Men hvis man har et stort søvnbehov, skal man reagere, for det kan være et symptom på noget andet.

Kan man det?

“Du skal passe på, at du ikke sover for meget. Du vænner dig til, at du skal sove så meget.”
Hvor har jeg dog hørt det mange gange….

Men lad os lige stoppe op og høre det en gang til.

“Du skal passe på, at du ikke sover for meget”
Her er jeg helt enig! Hvis man har et meget stort søvnbehov i en længere periode, så ligger der som regel noget andet bag.
Fordi vi har alle i perioder brug for en del søvn. F.eks. efter en julefrokost 😉
Men ved længere perioder med et større søvnbehov, er det ofte en advarsel.
Og så bør man opsøge læge.

“Du vænner dig til, at du skal sove så meget”
Man kan godt få en dårlig vane, men ofte ligger der noget andet bag.
Der kan være medicinske, fysiske eller psykiske årsager til, at kroppen har brug for ekstra søvn.
Kroppen “tager” den søvn, som den har brug for.

Var det en dårlig vane?

Gennem flere år brændte jeg mit lys i begge ender. Det var ikke unormalt, at jeg gik i seng over midnat og stod op kl 6:30.
Ofte blev det til omkring 5 timers søvn. Jeg fungerede fint og var overbevist om, at jeg ikke havde behov for mere.

Det er meget muligt, at jeg ikke havde behov for mere søvn. Men jeg sad ofte med min computer om aftenen, enten fordi jeg arbejdede, gamede eller lavede frivilligt arbejde. Og det var absolut en dårlig vane for mig.

Forskning viser, at det blå lys fra skærmen giver en dårlig søvn.
Med hjælp fra lyset snyder vi hjernen til at tro, at det fortsat er dag, og hjernen forsøger at holde os vågen.

Når det bliver aften, og mørket sænker sig, øges produktionen af søvnhormonet melatonin. Melatonin gør os søvninge

Lyset fra en skærm består af flere farvetoner, og én af dem er det blå lys. Netop denne farvetone tolkes af hjernen som en form for dagslys, og derfor holder det os vågne. Det blå lys hæmmer produktionen af melatonin, så vi ikke føler os trætte.

“Hvordan påvirker lyset fra skærmen din hjerne?”
Sundhedsstyrelsen

Havde jeg brug for mere søvn?

Jeg fungerede fint og stod tidligt op om morgenen – var dog først rigtig klar til at kommunikere efter kl 10.
Men jeg kunne klare alt!

Og når jeg havde gennemført dagen i højt tempo og smuttede opgaver som var det mandler, så var jeg jo stadig frisk om aftenen. Jeg kunne sagtens klare nogle ekstra timer ved computeren inden sengetid.

Men hvor meget søvn har man egentlig brug for?
Og forandrer det sig med alderen? Var det derfor, at jeg blev mere træt? (selvom jeg jo blev ved med at føle mig som i 20’erne 😉)

Jeg har flere gange hørt, at man skal have mellem 7 og 8 timers søvn.
Men det afhænger vel af livsstil, helbred, medicin og årstid? Kvaliteten af søvnen har vel også noget at sige?

En af mine læger forklarede mig, at hvis jeg kunne vågne udhvilet, inden mit vækkeur ringer, så har jeg ramt det rigtige søvnbehov. Så jeg begyndte at udforske mit søvnbehov.

Hvad er mit søvnbehov?

Det var en periode med mange smerter, og derfor en stressramt krop. Derudover var det en stressramt hjerne, der forsøgte at følge med i undersøgelser og mulige diagnoser.

Jeg startede med at gå i seng kl. 21 hver dag og stille vækkeuret kl. 6.
Det gik ikke ret godt… Mine smerter og medicin gav mig nogle meget urolige nætter, så jeg vågnede meget utilfreds og meget lidt udhvilet kl. 6 om morgenen.

Men jeg fortsatte med at gå i seng kl. 21, og langsomt fandt min krop mere og mere hvile om natten.
Jeg accepterede, at jeg vågnede om natten, og jeg begyndte at falde hurtigt i søvn igen.
Kvaliteten af min nattesøvn blev bedre og bedre.

Jeg endte på en sengetid ml. 21:30 og 22, og jeg vågner ofte lidt før vækkeuret 😊

Smerter og nattesøvn

Det er logisk, at smerter kan resultere i en dårlig nattesøvn.
Men hvordan påvirker smerterne nattesøvnen, ud over at de kan holde en vågen?

Når man er træt, lægger man mere mærke til smerterne. Og fordi smerterne føles værre, så bliver søvnen værre, og det kan blive en ond ond cirkel.

Jo mere træt og udmattet jeg blev, jo mere ondt fik jeg, og det gav flere smerter.
Min krop blev mere og mere stresset, og min søvn blev dårligere og dårligere.

Så hvor skulle jeg starte?

Søgen efter min gode søvn

Jeg startede ved lægen og fik taget blodprøver, de viste mangel på D-vitamin. Og jeg mærkede, at tilskuddet gav mig lidt mere overskud, men ikke nok.

Vi gennemgik min medicin og diagnoser, og alle havde øget træthed som bivirkning eller symptom.
Samtidig gjorde et liv med smerter mig ikke noget godt.

Næste skridt blev B12 injektioner og så skete der noget godt!
Jeg oplevede pludselig at føle mig udhvilet om morgenen og klare dagen uden eftermiddagssøvn, men den der søvn var stadig urolig.

Så jeg lavede en aftale med mig selv om, at computeren skulle slukkes kl. 19 alle dage.
Ofte arbejdede jeg, skrev indlæg eller lavede blogrelateret hygge i sofaen – det kunne jeg jo gøre på andre tidspunkter.

Efter ganske få dage oplevede jeg den store effekt.
De dage jeg slukkede computeren senest kl. 19, var også de dage jeg havde den bedste søvn.
Og de dage jeg “bare lige” skulle noget og slukkede computeren senere, resulterede i dårlig søvn.

Min gode søvn

Jeg har accepteret, at jeg har et større søvnbehov i perioder.
Når jeg sørger for at holde mine rutiner, bliver de svære perioder nemmere.

Og når jeg vågner om natten, skifter jeg stilling for at sove videre.
Virker det ikke lytter jeg til mindfulness eller rolig musik.
Er det også en nitte, så står jeg op og drikker lidt vand, mens jeg sørger for, at lyset er dæmpet.
Derefter prøver jeg forfra, indtil søvnen kommer.

I perioderne med et stort søvnbehov gør jeg noget særligt ud af mine lure om eftermiddagen, gør dem ekstra hyggelige og kærkomne.

Og så har jeg en meget vigtig regel i mit liv… Jeg har ikke tv i mit soveværelse, det er et forstyrrende element.
En endometriose læge sagde en gang til mig, at en seng er kun til to ting, og det andet er at sove.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *